لزوم تدوين استانداردهاي كيفيت آمار ورفع تناقضات آماري مراجع رسمي – خبرگزاري آنلاين | اخبار ايران و جهان

۶ بازديد

خبرگزاري آنلاين ، گروه استان ها – مصطفي طاهري *: در جديدترين آمار منتشر شده توسط بانك مركزي و مركز آمار ايران در خصوص حساب هاي ملي بهار 1400 ، تفاوت هاي قابل توجهي در برخي از اجزاي حساب هاي ملي وجود دارد. برخي از مهمترين تفاوتها به شرح زير است: توليد ناخالص داخلي با …

لزوم تدوين استانداردهاي كيفيت آمار ورفع تناقضات آماري مراجع رسمي – خبرگزاري آنلاين | اخبار ايران و جهان https://maanews.ir/لزوم-تدوين-استانداردهاي-كيفيت-آمار-ور/ Thu, 07 Oct 2021 13:47:25 0000 عمومي https://maanews.ir/لزوم-تدوين-استانداردهاي-كيفيت-آمار-ور/ خبرگزاري آنلاين ، گروه استان ها – مصطفي طاهري *: در جديدترين آمار منتشر شده توسط بانك مركزي و مركز آمار ايران در خصوص حساب هاي ملي بهار 1400 ، تفاوت هاي قابل توجهي در برخي از اجزاي حساب هاي ملي وجود دارد. برخي از مهمترين تفاوتها به شرح زير است: توليد ناخالص داخلي با …

خبرگزاري آنلاين ، گروه استان ها – مصطفي طاهري *: در جديدترين آمار منتشر شده توسط بانك مركزي و مركز آمار ايران در خصوص حساب هاي ملي بهار 1400 ، تفاوت هاي قابل توجهي در برخي از اجزاي حساب هاي ملي وجود دارد. برخي از مهمترين تفاوتها به شرح زير است:

توليد ناخالص داخلي با قيمت هاي فعلي اساس بسياري از بودجه ها است ، به ويژه نسبت ماليات و توليد ناخالص داخلي ، سرعت پول و … يك سوم توليد ناخالص داخلي منتشر شده توسط بانك مركزي. بديهي است ، بسته به اينكه كدام موسسه به عنوان مبناي محاسبه روابط ذكر شده مورد استفاده قرار گيرد ، توصيه ها متفاوت خواهد بود.

خالص صادرات كالا و خدمات با قيمت هاي جاري در بهار 1399 و 1400 داده هاي منفي براي بانك مركزي و داده هاي مثبت قابل توجهي براي مركز آمار است. در واقع ، مشخص نيست كه در بهار سال 1400 تراز تجاري مثبت 318 هزار ميليارد تومان يا منفي 21 هزار ميليارد تومان بوده است!

در حالي كه بانك مركزي از افزايش 30 درصدي واردات با قيمت ثابت در سال 2016 خبر داده بود ، مركز آمار از كاهش 79 درصدي واردات با قيمت ثابت در سال 1390 در آن مدت خبر داد.

در حالي كه بانك مركزي رشد بخش ساختمان را براي بهار 1400 معادل منفي 12.3 درصد تخمين زده بود ، مركز آمار رشد ارزش افزوده بخش ساختمان را معادل مثبت 12.9 درصد تخمين زده است. بديهي است كه اين تفاوت بزرگ سياست متفاوتي را براي بخش ساختمان پيشنهاد مي كند و در نتيجه منجر به سردرگمي در سياست مي شود.

به دليل فقدان سيستم ارزيابي كيفيت آمار در كشور ، نمي توان با قاطعيت گفت كه كدام يك از آمارهاي فوق تصوير دقيق تري از اقتصاد ايران را نشان مي دهد.

در اين شرايط ، علاوه بر تغييرات در قانون نظام آماري كشور ، بازبيني و اصلاح آمار توليد آمار نيز ضروري است.

وقتي در يك كشور دو سازمان مهم مانند بانك مركزي و مركز آمار مسئول توليد و انتشار آمارهايي مانند رشد اقتصادي و سياست گذاران و مديران كشور تفاوت قابل توجهي بين آمارهاي منتشر شده از سوي دو سازمان مشاهده خواهند كرد. اولين سوالي كه مطرح مي شود اين است كه كدام آمار و ارقام سازماني دقيق و با كيفيت است و چگونه مي توان كيفيت آمار اين دو سازمان را بررسي كرد. اول ، ما بايد تعيين كنيم كه كيفيت آمار با كدام خط و با چه معيارهايي بايد بررسي شود؟ هيچ چارچوب و استاندارد مشخص و مشخصي براي توليد و انتشار آمار در كشور وجود ندارد.

بنابراين ، براي حل مشكلات فوق در سيستم آماري كشور و جلوگيري از توليد آمارهاي متناقض ، نه تنها براي سياست گذاران كمكي نمي كند ، اما آنها را گيج مي كند. براي تدوين و تصويب استانداردهاي كيفيت آماري و رفع ناهماهنگي هاي آماري مقامات رسمي با ايجاد حمايت قانوني قوي و يك فرآيند نظارت منسجم ، بايد اقدامات جدي انجام شود.

* نماينده مردم زنجان و طارم در مجلس شوراي اسلامي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.