بيمارستان نوسازي كه در زلزله تهران تخريب مي‌شود!

به مجله خبري فناوري و كامپيوتر خوش آمديد.

بيمارستان نوسازي كه در زلزله تهران تخريب مي‌شود!

۸ بازديد

در تمام اين سالها ما درباره زلزله مهيب تهران صحبت مي كرديم و همه ما سالها نگران آن بوديم ، و اكنون هر زمان كه از ميدان توحيد عبور مي كنم ، بايد بد و اغوا شده ، بله ، بد و اغوا شده به ساختمان امام (ره) بگويم. من و بيمارستان خميني خودم ساعت …

بيمارستان نوسازي كه در زلزله تهران تخريب مي‌شود! https://maanews.ir/بيمارستان-نوسازي-كه-در-زلزله-تهران-تخر/ Fri, 17 Sep 2021 12:48:17 0000 عمومي https://maanews.ir/بيمارستان-نوسازي-كه-در-زلزله-تهران-تخر/ در تمام اين سالها ما درباره زلزله مهيب تهران صحبت مي كرديم و همه ما سالها نگران آن بوديم ، و اكنون هر زمان كه از ميدان توحيد عبور مي كنم ، بايد بد و اغوا شده ، بله ، بد و اغوا شده به ساختمان امام (ره) بگويم. من و بيمارستان خميني خودم ساعت …

در تمام اين سالها ما درباره زلزله مهيب تهران صحبت مي كرديم و همه ما سالها نگران آن بوديم ، و اكنون هر زمان كه از ميدان توحيد عبور مي كنم ، بايد بد و اغوا شده ، بله ، بد و اغوا شده به ساختمان امام (ره) بگويم. من و بيمارستان خميني خودم ساعت ها تنهايي مي جنگيم تا بالاخره فراموش كنم!
تصوير اين بيمارستان منحصر به فرد كه طراحان و كارفرماي آن و شهرداري منطقه بدون شك بايد بزرگترين مدال كشور را براي اين پديده و خلاقيت بزرگ دريافت كنند.

بيمارستاني بازسازي شده كه در زلزله تهران خراب مي شود!

بيمارستاني بازسازي شده كه در زلزله تهران خراب مي شود!

چند سال پيش ، در حالي كه سالن و ايستگاه مترو در زير و در كنار يك ساختمان ساخته مي شد ، مدير بيمارستان از من دعوت كرد تا به بخش عفوني و ساختمان مجتمع مراجعه كنم ، كه به دليل ترك هاي جدي و عميق به دليل محرك هاي ساخت مترو تخليه شد. به
در همان زمان ، من گفتم كه اين بهترين كار براي تخليه است ، و در همان زمان از مدير فني مجتمع كه اجازه ساخت اين ساختمان ناهمگن را داد ، نماي شيشه اي با اين ساختمان مردود ، در كنار مترو پرسيدم. و بزرگراه اصلي شهر

نمي دانم اين چه نوع داستاني است؟ چرا چنين مواردي يكي پس از ديگري در كشور اتفاق مي افتد؟ آيا مسئوليت در كشور ما معنايي دارد؟

اول ، نيازي به ساخت ايستگاه مترو در زير و در كنار ساختمان بخش بيماري هاي عفوني نبود ، مي توان آن را به راحتي در بزرگراه ساخت و از طريق تونل زير به بيمارستان متصل شد ، بنابراين بيماران و بسياري از مجموعه بيمارستان نمي توانند تخليه شد هپاتيت) و هزينه هاي زيادي براي تعمير بيمارستان ايجاد نكنيد! من از اين تصميم مترو و بيمارستان شگفت زده شده ام!

ثانياً ، كدام مشاور نادان ، كدام كارفرما و كدام نهاد قانوني در كشور مجوز ساخت چنين ساختماني را در شهر لرزه خيز تهران ، جنب بزرگراه اصلي صادر كرده است. خود بيمارستان در طول زلزله نياز به درمان دارد ، بنابراين چگونه مي توان روي آن زمان بعد از زلزله حساب كرد. اگر در ورودي بزرگراه Parkway واژگون شود و جاده را ببندد چه اتفاقي مي افتد؟ آيا معماري اين ساختمان با هيچ بنايي در داخل مجموعه اي كه پس از جنگ جهاني دوم باقي ماند يا حتي اطراف و ساختمانهاي ميدان توحيد مطابقت دارد؟

من بطور خودجوش بيمارستان را به دليل ٧٠ سال زلزله ارزيابي كردم ، به ياد دارم وقتي به بيمارستان امام خميني (ره) رسيدم و نقشه ها را در يك اتاق فرسوده پيدا كردم (آنها بايد اسكن و در مكاني مناسب ذخيره شوند!) آنچه من ديدم و بود از نقشه هايي كه به همكاران گفتم قابل مشاهده است. آفرين به عناصر اين ساختمانها ايمن هستند. حداقل اينجا احساس راحتي مي كنم. اكنون ، سالها پس از جنگ جهاني دوم ، ما در حال ساختن ساختماني هستيم كه از هر نظر اشتباه و آسيب پذير است! چرا؟ من نمي دانم طرز فكر در طراحي قالب چگونه بود؟ نماي شيشه اي ، هندسه شيشه جلو و ساختارهاي پيچشي در زلزله و ده ها مشكل ديگر ، شايد صدها!

من مي دانم كه اگر اين يادداشت به دست مقامات و مشاوران اين ساختمان برسد ، هزار بحث درباره قوانين به كار گرفته شده در ايمني اين بيمارستان مطرح مي شود كه حتي در اروپا ، آمريكا ، بيمارستان هاي مريخ و غيره نيز اعمال نشده است! او مي گويد ، اما من مي گويم كه اين كاملا اشتباه است و من حاضرم در يك بحث عمومي يا تلويزيوني با حضور طراحان ساختمان به آن اشاره كنم.

فراموش نكنيد كه اين بيمارستان با پرداخت بيماران درمانده و فقرا ساخته شده است ، بنابراين اين قابل بخشش نيست! توصيه مي كنم همه افراد از ابتدا تا انتها ، از كارفرما ، مشاور ، پيمانكار و غيره ، با قبول مسئوليت مادام العمر ، هر فرد را مطابق برنامه ضمانت كرده و امضا كنند.

اين را هم بگويم كه متأسفانه بسياري از بيمارستانهاي كشور به همين دليل در حال ساخت هستند …! نمونه بارز آن بيمارستان تخريب شده سر پل ذهاب در زلزله كرمانشاه بود كه توسط آن وزارت بهداشت به شدت مانور داد و جلساتي را براي يادگيري نحوه ساخت و طراحي آن برگزار كرد.
اصلا كسي اونجا هست؟ اصلا كسي به اين حرفا گوش ميده؟ نيازي به دشمن خارجي نيست! به اين بيمارستان و بقيه آنها فكر كنيد!

* استاد نمونه كشور در مهندسي سازه ، زلزله و مديريت بحران و بنيانگذار تاب آوري و مديريت بحران در ايران

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.