جنگ چند هزار ميلياردي بخاطر پول خُرد

به مجله خبري فناوري و كامپيوتر خوش آمديد.

جنگ چند هزار ميلياردي بخاطر پول خُرد

۱۴ بازديد

“چه زماني حساب خود را شارژ كرديد؟” لحظه اي تصور كنيد كه به دنياي كارمي ارل منتقل شده ايد. محاسبه كنيد كه دلقك چقدر پول مي گيرد و صاحب برنامه چقدر پول مي گيرد. حالا شخصي وجود دارد كه قدرت بيشتري دارد و مي خواهد حريف خود را از زمين بازي بيرون بيندازد و مي …

جنگ چند هزار ميلياردي بخاطر پول خُرد https://maanews.ir/جنگ-چند-هزار-ميلياردي-بخاطر-پول-خُرد/ اخبار ما Fri, 05 Mar 2021 10:47:13 0000 اقتصادي https://maanews.ir/جنگ-چند-هزار-ميلياردي-بخاطر-پول-خُرد/ “چه زماني حساب خود را شارژ كرديد؟” لحظه اي تصور كنيد كه به دنياي كارمي ارل منتقل شده ايد. محاسبه كنيد كه دلقك چقدر پول مي گيرد و صاحب برنامه چقدر پول مي گيرد. حالا شخصي وجود دارد كه قدرت بيشتري دارد و مي خواهد حريف خود را از زمين بازي بيرون بيندازد و مي …

“چه زماني حساب خود را شارژ كرديد؟” لحظه اي تصور كنيد كه به دنياي كارمي ارل منتقل شده ايد. محاسبه كنيد كه دلقك چقدر پول مي گيرد و صاحب برنامه چقدر پول مي گيرد. حالا شخصي وجود دارد كه قدرت بيشتري دارد و مي خواهد حريف خود را از زمين بازي بيرون بيندازد و مي گويد همه بايد از آنچه من مي گويم استفاده كنند. “به دليل حافظه ، برنامه قبلي منسوخ شده است.”

اين سخنان يكي از رانندگان خط ميدان رسالت تهران است كه مدتي مجبور به استفاده از برنامه ديگري براي دريافت اجاره شده است. اگرچه آنها از برنامه قبلي راضي بودند و مشكلي با آن نداشتند. همه رانندگان ديگر نظر خود را دارند. براي كسي مهم نيست كه با چه برنامه اي اجاره خانه را پرداخت مي كند ، آنها فقط در صورت دريافت به موقع پول راضي هستند.

برنامه اي كه قبلاً با آن كار مي كردند فردا صبح هزينه بليط را پرداخت مي كند و برنامه تازه جايگزين شده با پشتيباني بانك شهر پس از ساعت 4 بعدازظهر هزينه آن را پرداخت مي كند. با اين حال ، برنامه قبلي هنوز به طور كامل مونتاژ نشده است و بسياري از رانندگان هنوز از آن استفاده مي كنند.

يكي از رانندگان مي گويد: “چندين بار براي من اتفاق افتاد كه مسافر الكي گفت كه او هزينه بليط را پرداخت كرده است اما هزينه اي را پرداخت نكرده است. من همچنين با پشتيباني همان برنامه تماس گرفتم و از جيب خود هزينه بليط مسافر را پرداخت كردم. من بودم از آنها راضي هستيم. اما حالا آنها مي گويند مسافران بايد هزينه ديگري را بپردازند. “براي ما ، مهم نيست ، ما همه چيز را مي پذيريم. يكي دوست دارد پول نقد حساب كند ، ديگري دوست دارد پول را به صورت آنلاين خرج كند. “

من سوار تاكسي مي شوم. مسافر با نزديك شدن به مقصد ، با برنامه اي كه كد راننده روي آن نوشته شده است ، به راننده اجازه مي دهد تا هزينه بليط تاكسي را پرداخت كند ، اما راننده قبول نمي كند و جواب مي دهد: “خانم ، 24 ساعت بعد ، چوگان در حساب من ، به راحتي پول را حساب كنيد. “

اما پرداخت نقدي مشكلات خود را نيز به همراه دارد. يكي تغييري ندارد و به جاي 9200 تومان 10 هزار تومان مي شود و راننده ديگر از آن 9000 تومان خوشحال است. الان هم كه تاج و تعويض اسكناس خطرناك است!

پس از شيوع ويروس كرونا ، تمايل به استفاده از برنامه هايي كه پرداخت را تسهيل مي كنند افزايش يافت ، اما نكته اي كه صداي برخي از مسافران را بلند مي كند اين است كه چرا هر برنامه كوچكي كه مسافر جديد به آن عادت كرده است ، تغيير مي كند؟ در مقابل ، برخي از رانندگان تاكسي به اخبار ما مي گويند: “ما تصميمي نمي گيريم. رانندگان تاكسي به ما مي گويند چه كاري بايد انجام دهيم و چه كاري را نبايد انجام دهيم. تا همين چند روز پيش ، آنها برنامه اي را معرفي كردند كه همان قيمت امروز و فردا را پرداخت خواهد كرد. ! “در اتومبيل پشتيباني شده توسط بانك شهر.”

برخي از رانندگان از دستورات و ممنوعيت ها خسته شده اند و به مسافر اجازه مي دهند تا با همان برنامه قديمي پرداخت بليط خود را ادامه دهد: “بنده خدا ، مسافران چه گناهي دارند كه اين بازي مسخره گرفتار آنها مي شود؟” “ما تا آنجا كه ممكن است از آن استفاده مي كنيم.”

برنامه هاي مختلفي وجود دارد كه مسافر مي تواند با نصب هر يك از آنها و جبران مانده موجودي حساب ، هزينه تاكسي را پرداخت كند ، اما مشكل اين است كه همه تاكسي ها از يك برنامه استفاده نمي كنند و اين مشكلات خود را دارد و مسافر بايد همه برنامه ها را نصب كند ، تمام قبض هاي خود را شارژ كنيد تا بتواند بليط را مطابق سليقه راننده و برنامه اي كه در تاكسي خود معرفي كرده پرداخت كند. از همه بدتر استفاده از برنامه هاي مختلف موقتي است كه پس از مدتي خراب مي شوند.

يكي از مسافران ، كه تجربه استفاده از تقريباً همه برنامه هاي پرداخت را دارد ، به اخبار ما گفت: “استفاده از برنامه هاي پرداخت دشوار نيست ، اما استفاده از برخي از آنها آسان تر است.” لازم بود باركد برخي از افراد اسكن شود ، كه اين كار اوضاع را كمي دشوار مي كند ، زيرا هنگام اسكن يا تصادف در خيابان نور داخل تاكسي كم نور بود ، اما براي سهولت گزينه اي براي نوشتن كد راننده اضافه شد . پس از نصب همه برنامه ها بايد شارژ شوند ، اما اخيراً تعداد اين برنامه ها در حال كاهش است زيرا به نظر نمي رسد رانندگان خوشحال هستند و يكي از آنها گفت كه پول خود را دير پرداخت مي كنند يا اصلاً پرداخت نمي كنند تا با پشتيباني خود تماس بگيرند و مي گويند پول خود را مي خواهند. يكي از مشكلات استفاده از برنامه ها اين بود كه تعداد آنها زياد بود و تعداد كمي تاكسي وجود داشت كه همه آنها را با هم داشت ، بنابراين براي مسافر سخت بود كه چند برنامه را روي تلفن نصب كند و همه آنها را شارژ كند بنابراين او مي تواند تاكسي پرداخت كند! اگر همه تاكسي ها با يك برنامه كار كنند بسيار بهتر است. مدت ها پيش راننده از من خواست كارت را به كارت بپردازم. تعداد كمي از رانندگان تاكسي نيز يك دستگاه ژست دارند كه بسيار راحت تر است و همه مي توانند بليط بكشند. “من فكر مي كنم اين روش از همه راه هاي ديگر بهتر است و حتي افراد مسن كه استفاده از وسايل الكترونيكي و نصب برنامه ها برايشان مشكل است مي توانند به راحتي اجاره خانه را پرداخت كنند.”

در زماني كه برنامه هاي زيادي به بازار عرضه مي شود ، عليرضا قنادان ، مدير عامل سابق تاكسي تهران ، يكي از چالش هاي اين رويداد را رقابت شركت هاي مختلف در زمينه پرداخت تاكسي عنوان كرد و گفت: “اگر اين شركت ها در جذب مقبوليت رقابت كنند (رانندگان) روشن براي داشتن يك تاكسي با 10 نوع باركد در ماشين ، اول از همه ، ما هر روز در خطوط نبرد گروه هاي نصب باركد پاداش داريم. ثانيا ، راننده اعتماد به سيستم را از دست مي دهد ، يعني با هزار جايزه دريافت مي شود. سوم ، ظاهر تاكسي بسيار زشت و غير قابل تحمل خواهد بود. بنابراين ، بهتر است يك سكوي باز براي راننده داشته باشيد تا هر مسافري كه با هر كيف پول وارد ماشين خود مي شود ، كد QR را بخواند و پولي كه او سپرده گذاري مي كند از منبع به حساب او واريز مي شود و اگر اين كار انجام نشود ، زيرا “سيستم هزينه بيمار تا آنجا پيش رفته است كه به جاي اينكه تراكنش هاي بانكي را براي پرداخت كنندگان پرداخت كند ، مقدار زيادي كد QR نيز وجود دارد. در تاكسي. “

به نظر مي رسد اكنون براي حل اين مشكل از يك سيستم جهاني پرداخت هزينه استفاده شده است ، اما در مورد ساير استارت آپ ها يا پولي كه هر كاربر در حساب خود پس انداز مي كند چه مي كنيد؟ چگونه مسافر مي تواند پس از حذف برخي از برنامه ها ، پولي را كه به حساب خود واريز كرده و براي آن ديگر استفاده نمي شود ، پس دهد؟

من با پشتيباني يكي از برنامه ها تماس مي گيرم. پاسخ دهنده مي گويد: “اين شركت فعال است و مشكلي ندارد. تصميم گيري در مورد استفاده از باركد بر عهده تاكسي ها است و مجبور كردن آنها به استفاده از باركد يا برنامه خاص كاملاً غيرقانوني است. از طرف ديگر ، بليط هاي راننده روزانه در صورتحساب پرداخت مي شود. راننده اشتباه مي فهمد ، با يك تماس تلفني مشكل حل مي شود. مسافران همچنين مي توانند پول را از طريق شماره تلفن همراهي كه با آن حساب باز كرده اند پس دهند. “پول ظرف دو روز به حساب آنها بازگردانده مي شود.”

يكي از مديران اين برنامه ها همچنين معتقد است: “برخي افراد با وجود موفقيت خود مي خواهند استارت آپ ها را نابود كنند ، در حالي كه ماهانه يك ميليارد تن هزينه تاكسي كوچك جمع مي كنند و اين رويداد آغاز جنگ در اتريش است. يك بازار چندين هزار ميليارد پول خرد “”

پيش از اين ، محمد شريفي ، رئيس بخش خدمات كشوري سازمان فناوري اطلاعات شهرداري تهران گفته بود: “پس از فوران تاج ، ستاد كرونا از شهرداري تهران خواست اقدامات لازم را براي اجراي برنامه پرداخت الكترونيكي ماليات انجام دهد. در آن زمان ، سه شركت خصوصاً در تهران ، اما متأسفانه عليرغم سرمايه گذاري كه انجام دادند ، به نتايج مطلوبي نرسيدند. در ابتدا از همان سه شركت خواسته شد كه با يكديگر توافق كنند و يكي از شركتها به يك بستر تبديل شود و ساير شركتها براي همكاري با استفاده از آن ، اما هيچ يك از شركتها موافقت نكردند كه اين طرح را اجرا كنند. “در پايان ، شهرداري يك پلت فرم تسويه حساب مشتري را انتخاب كرد و با طراحي يك كد QA منحصر به فرد و ارائه API آن به برنامه هاي پرداخت ، امكان پرداخت يك تاكسي آنلاين. “

موضوع پرداخت هزينه خدمات تاكسي از طريق اينترنت بيش از دو سال است كه در دستور كار شهرداري تهران و سازمان هاي تاكسيراني قرار گرفته است.در دسامبر سال 1997 ، سازمان فناوري اطلاعات شهرداري تهران طرحي را با عنوان “مطالعه سيستم پرداخت خرد شهري” ارائه داد و پيشنهاد پيشنهاد خدمات تاكسي “با اين حال ، اين طرح به دليل عدم استقبال شركت هاي فعال در اين زمينه ساكت شد و سرانجام ، يك سال بعد ، سازمان تاكسيراني تهران طرح پذيرش بين دو شركت فعال در اين زمينه را اجرا مي كند ، و كيف پول ديگري كه در شهر فعال است. تهران از همكاري با كيف پول هاي ديگر و شركت در طرح همه جا امتناع كرده است و اگرچه هنوز فعال است ، تاكسي ها آن را حذف مي كنند و مسافراني كه كار با آن را ياد گرفته اند اكنون به جيب خود بازگشتند و به دنبال تغيير قيمت هستند.

ورود برنامه ها به بازار دردسر كمي نبود. از مشكلات بانك مركزي با آنها گرفته تا اعتماد مردم به اين كيف پول هاي الكترونيكي ؛ اگرچه برخي از اين مشكلات مانند ناسازگاري آنها با سيستم عامل هاي iOS و Android هنوز هم وجود دارد ، اما عليرغم اين ، طبق گزارش اقتصادي شاپرك از سال 1398 ، شبكه كارت هاي پرداخت الكترونيكي 26 ميليارد تراكنش را به ارزش تقريبا 31 هزار و 939 ميليارد پردازش كرد مقدار رشد استفاده از پرداخت هاي الكترونيكي را در اقشار مختلف جامعه نشان مي دهد. همچنين سهم كارتخوان هاي بازرگان ، كارتخوان هاي اينترنتي و تلفن همراه از تعداد كل ابزارها در سال 1398 نسبت به سال 1397 با 13.84 ، 22.37 و 20.20 درصد افزايش و ابزار پذيرش آنلاين بيشترين رشد را به خود اختصاص داد. تعداد كل ابزارهاي دريافتي در سال 1998 ، 14.51 درصد نسبت به سال 1997 افزايش يافته است.

انتهاي پيام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.