اين تاج آنقدر آسيب ديده است كه بسياري از رانندگان تاكسي و خانواده هايشان در معرض مشكلات اقتصادي قرار گرفته اند و هنوز نتوانسته اند از جاي خود بلند شوند. به گزارش اخبار ما ، اين روزنامه همشهري وي نوشت: “وقتي كرونا به كشور آمد ، تعداد كمي از افراد جرأت سوار شدن با تاكسي …
وضعيت نارنجي ناوگان زرد – اخبار ما https://maanews.ir/وضعيت-نارنجي-ناوگان-زرد-اخبار-ما/ اخبار ما Fri, 26 Feb 2021 07:52:40 0000 عمومي https://maanews.ir/وضعيت-نارنجي-ناوگان-زرد-اخبار-ما/ اين تاج آنقدر آسيب ديده است كه بسياري از رانندگان تاكسي و خانواده هايشان در معرض مشكلات اقتصادي قرار گرفته اند و هنوز نتوانسته اند از جاي خود بلند شوند. به گزارش اخبار ما ، اين روزنامه همشهري وي نوشت: “وقتي كرونا به كشور آمد ، تعداد كمي از افراد جرأت سوار شدن با تاكسي …
اين تاج آنقدر آسيب ديده است كه بسياري از رانندگان تاكسي و خانواده هايشان در معرض مشكلات اقتصادي قرار گرفته اند و هنوز نتوانسته اند از جاي خود بلند شوند.
به گزارش اخبار ما ، اين روزنامه همشهري وي نوشت: “وقتي كرونا به كشور آمد ، تعداد كمي از افراد جرأت سوار شدن با تاكسي را داشتند ، اما با توجه به اينكه تاكسي ها نقشي مهم در حمل و نقل شهروندان دارند ، آنها به تدريج به چرخه حمل و نقل عمومي بازگشتند.” جداسازي پتو بين راننده و مسافر ، الزاماتي مانند جابجايي حداكثر سه مسافر ، استفاده از ماسك و دستكش و افزايش برنامه هاي پرداخت آنلاين باعث امنيت بيشتر مردم در گرفتن تاكسي شده است. در همين حال ، خطوط مختلف تاكسي در تهران احيا شده است ، اما كرونا چنان خسارت ديده است كه بسياري از رانندگان تاكسي و خانواده هاي آنها تسليم فشارهاي اقتصادي شده اند و هنوز بلند نشده اند.
اما جدا از بحث وسايل معيشت رانندگان تاكسي ، قسمت مهمي از ناوگان تاكسي در كشور به ويژه در كلانشهر تهران فرسوده شده و نياز به بازسازي دارد. در تهران حدود 80 هزار تاكسي وجود دارد و 320 هزار نفر با عمر اين ناوگان گره خورده اند. در يك سال گذشته ، به دليل كاهش تعداد مسافران به دليل تاج ، شرايط زندگي رانندگان تاكسي دشوارتر از قبل شده است. اين روزها رانندگان تاكسي نگران امنيت نان و شغل و البته بهداشت و ايمني هستند. وقتي با رانندگان تاكسي در تهران صحبت مي كنيم ، بيشتر آنها از بي احتياطي شكايت مي كنند و مي گويند: “در همه سازمان ها ، ارگان ها و نهادها ، مديران ترجيح مي دهند از كارمندان و كارمندان خود مراقبت كنند ، اما ما نمي دانيم كه بايد از چه كسي توجه كنيم پشتيباني.”؟ “
ما يك انجمن حقوقي مي خواهيم
اين روزها رانندگان تاكسي قلبي غمگين دارند و وقتي سراغ آنها مي رويم همه چيزي مي گويند. محمود عباسي ، سخنگوي انجمن رانندگان تاكسي تهران كه سالها پيگير مطالبات رانندگان تاكسي بوده است ، گفت: “مشكل اصلي ما اين است كه نمي دانيم در جامعه به كدام سازمان و ارگان تعلق داريم. اگر ما چرا يكي از اصناف در تهران است ، پس چرا؟ اگر سازمانها متولي ما هستند ، چرا خدمات صحيحي را به ما ارائه نمي دهند؟ “چرا استانداري ، استانداري و مجلس در زمان نوشتن مقاله به نفع ما هستند قانون ، اما آنها مسئوليت اجتماعي ما را قبول نمي كنند؟ “
وي در پايان با اين پيشنهاد اظهار داشت: پيشنهاد ما اين است كه ما يك انجمن حقوقي داشته باشيم تا بتوانيم مشكلات خود را به مسئولان هشدار دهيم.
شركت هاي اينترنتي به تاكسي ها آسيب مي رسانند
مشكلات رانندگان تاكسي به اينجا ختم نمي شود و حسن سالك غلامي ، يكي ديگر از اعضاي انجمن رانندگان تاكسي تهران ، به موضوع شركت هاي اينترنتي مي پردازد و مي گويد: “مشكل اصلي از زمان راه اندازي شركت هاي اينترنتي آغاز شد. شركت هايي كه فعاليت آنها حدود 5 سال قانوني شده است. “اگر اين شركتها قصد دارند با ناوگان حمل و نقل عمومي كار كنند ، بايد از اين قانون استفاده كنند و همچنين ناوگان ديگري از جمله اتوبوس ، مترو و تاكسي نيز دارند.”
علاوه بر شركت هاي اينترنتي ، هجوم اتومبيل هاي شخصي به ترافيك مسافران از يك سو و تاج از سوي ديگر آسيب جدي به رانندگان تاكسي وارد كرد كه به گفته غلامي ، فعاليت رانندگان تاكسي را تا حد زيادي كاهش داد: “كرونا كار را كند كرده است “اگر قانون تصويب تعرفه داريم ، قطعاً همين قانون بايد در شرايطي از ما محافظت كند كه متاسفانه هيچ كاري انجام نشده است و ما روزانه با تعداد بيشتري مسافر شخصي و راننده تاكسي روبرو هستيم.”
پشتيباني تاج كوچك
پس از فوران تاج ، دولت بسته هاي حمايتي براي افراد آسيب ديده از تاج را پيش بيني كرد كه به گفته محمد رستمي ، وام 6 ميليون توماني از رانندگان تاكسي در نظر گرفته شده است. وي كه در خط چهار راه هفيتر-آجرانتين كار مي كند ، گفت: “اين يك وام 4٪ بود و ما در ابتدا خوشحال بوديم ، اما وقتي از شرايط پذيرايي مطلع شديم ، از دريافت آن نااميد شديم.” شرايط دريافت اين وام به قدري دشوار بود كه بسياري از پذيرش آن خودداري كردند. “به راحتي مي توانم بگويم كه تعداد كمي از رانندگان تاكسي موفق به دستيابي به او شدند.”
به گفته رستمي ، با توجه به شرايط اقتصادي جامعه ، اين مبلغ قطعاً قابل توجه نيست: “هزينه زندگي در شرايط فعلي بسيار زياد است و با اين 6 ميليون وام نه تنها نمي توان گره اي از زندگي باز كرد ، بلكه ما او با مشكلات ديگري روبرو خواهد شد همچنين شايعه شده است كه يك وام 2 تا 5 ميليون توماني از سازمان راننده تاكسي دارد كه بايد براي تعمير تاكسي ، آسيب هاي ناشي از بيكاري و بيماري به رانندگان تاكسي داده شود ، كه خبر خوبي است ، اما خواست ما اين است كه شما آن را دقيق پرداخت كنيد “اين نبايد اتفاق بيفتد.”
تجديد تاكسي به مبلغ 110 ميليون تومان
قدمت بسياري از تاكسي هاي تهران بيش از 10 سال است و بايد مطابق با قانون هواي پاك نوسازي شوند. به گفته علي سليم زاده ، يكي از رانندگان اصلي تاكسي ، در سال هاي گذشته اين كار با 25 تا 35 ميليون تومان انجام مي شد ، اما امروز در شرايط فعلي ، حداقل 110 ميليون تومان براي بازسازي نياز است. وي گفت: “دولت مدام تكرار مي كند كه به رانندگان تاكسي وام مي دهد ، اما هيچ بانكي به رانندگان تاكسي وام نمي دهد.” اخيراً بخش خصوصي با سازمان مذاكره كرده و 90 ميليون تومان بايد با سود 4 درصد به رانندگان تاكسي داده شود و اگر فرض كنيم مقدار خودروها بين 15 تا 20 ميليون تومان پراكنده است ، مي توانيم يك ماشين جديد تهيه كنيم . “اما مهم اين است كه آيا خودرويي كه به رانندگان تاكسي داده مي شود از كيفيت خوبي برخوردار است.”
تعداد تجهيزات خارج است
توزيع پتو يا جداكننده يكي از موارد اساسي مورد نياز رانندگان تاكسي در طول كرونا بود ، امير حجتي ، يكي از رانندگان تاكسي كه در مركز شهر كار مي كند ، مي گويد: “در روزهاي ابتدايي اپيدمي كرونا ، توزيع ماسك و ضد عفوني كننده ها به طور منظم و مداوم در ايستگاه هاي تاكسي مستقر مي شدند ، اما توزيع اين موارد به تدريج كاهش مي يابد. “تا زماني كه محافظت از جداسازي براي همه رانندگان تاكسي در دسترس نبود و وقتي ما اعتراض كرديم ، آنها گفتند كه كافي نيست.”
به گفته وي ، رانندگان تاكسي از روزهاي اول شيوع كرونا حتي يك روز هم عزيمت نكردند و مانند نگهبانان بهداشتي در سنگر دوم به مسافران سرويس مي دادند. حجتي مي گويد: “رانندگان تاكسي وظيفه خود را انجام داده اند و اين موضوع مربوط به مردم و مسافران نيست ، اما حمايت مديران و كميساريان كمترين انتظاري است كه داريم. هر روز در معرض خطر بزرگي هستيم و بسياري از همكاران ما جان خود را از دست داده اند. “به بيماري عروق كرونا ويروس قلب.” اين امر مستلزم آن است كه ضدعفوني كننده ها و ماسك هاي منظم به ما ارائه شود و ما نسبت به واكسن كرونا از اولويت برخوردار شويم. “
برگ معاينه فني به قيمت 300 تا 500 هزار تومان
تاكسي براي تاكسي مورد نياز است ، بنابراين تاكسي ها هر سه ماه يك بار در مراكز معاينه فني آزمايش مي شوند. اين در كمتر از 15 دقيقه و در نهايت با 37000 تومان محقق مي شود اما رانندگان تاكسي به دليل صرف تاكسي مجبورند حدود 300 تا 500000 تومان هزينه كنند و پس از دريافت عيب كارت معاينه فني دريافت مي كنند. رضا اكبرزاده ، راننده تاكسي ، اين موضوع را تأييد مي كند و مي گويد: “قسمت بزرگي از ناوگان تاكسيراني تهران فرسوده است و معمولاً در تست هاي معاينه فني مردود است. از طرف ديگر ، داشتن كارت معاينه فني نيز براي رانندگان تاكسي الزامي است كه هزينه آن حداقل 300000 تومان. “مديران از شرايط اين ناوگان مطلع هستند ، بنابراين ما از رانندگان تاكسي كمك مي گيريم.”
بيمه تاكسي در هاله اي از ابهام است
حل مشكلات بيمه يكي از اصلي ترين نيازهاي رانندگان تاكسي است. حسين خندان راننده تاكسي گفت: “ناامني بدترين وضعيت براي يك انسان است.” به محض اينكه مي گويند ما خود را بيمه مي كنيم ، چند روز پس از اين تصميم منصرف مي شوند و سال ديگر دوباره اين موضوع را مطرح مي كنند. “ما نمي دانيم اكنون وضعيت بيمه ما چگونه است.”
بسياري از رانندگان تاكسي از اين مشكل ناراضي هستند و از مشاغل خندان پشتيباني مي كنند و خواستار اين هستند كه مديران مربوطه درگير اين موضوع شوند و مشكل بيمه تاكسي را يك بار براي هميشه حل كنند.
خانم ها؛ هيچ سندي در آن گنجانده نشده است
علاوه بر مشكلات رانندگان تاكسي مرد ، رانندگان تاكسي زن با مشكل فقدان گواهي مالكيت تاكسي خود نيز روبرو هستند. نسرين شكرايي با 12 سال سابقه كار به عنوان نماينده زنان مي گويد: “مشكل سند تاكسي زن به سال 1986 برمي گردد. در آن سال ما با پرداخت 4 ميليون و 500 هزار تومان تاكسي تحت شرايط مالكيت از طريق شركت دريافت كرديم. . “هزينه نهايي پرايد در آن سال 12 ميليون تومان تعيين شد و مديران اين شركت تصميم گرفتند كه بقيه پول را به صورت اقساط پرداخت كنيم و همزمان با پرداخت آخرين اقساط ، آنها اسناد را تعيين و ارسال مي كنند. “
سال 92 تقلب اين شركت را آشكار مي كند و شكرايي مي گويد: “سال 1992 آغاز انتقال اسناد بود ، وقتي شنيديم كه مديرعامل شركت ، بدون اطلاع ما ، اسناد خودرو را در بانك رفاه قرار داده و وام گرفته است.” مقامات مختلف سالها شكايت كردند و شكايت كردند ، اما تاكنون هيچ نهاد يا ارگاني در قبال ما پاسخگو نبوده است. “
مشكلات در اينجا متوقف نمي شود و رانندگان تاكسي زن با مشكلات ديگري دست و پنجه نرم مي كنند زيرا سند يكساني ندارند ، كه در ادامه شكرايي توضيح مي دهد: “اين سازمان تجهيزات و ملزومات مانند لاستيك را با نرخ دولتي در اختيار رانندگان قرار مي دهد كه مي تواند با ارائه سند بدست آمده است. ما از دريافت اين اقلام محروم هستيم زيرا سندي نداريم. “ما همچنين نمي توانيم تاكسي هاي خود را كه اكنون فرسوده هستند دوباره بسازيم.”
خدمات تاكسي در كرونا
مرتضي ضامني ، مديرعامل اتحاديه تاكسيراني كشور: “اول از همه بايد بگويم كه رانندگان تاكسي مانند متخصصان مراقبت هاي بهداشتي در خط خدمات حضور داشتند و با رعايت پروتكل هاي بهداشتي سعي در محافظت از سلامتي خود و مسافران داشتند. از ابتداي شيوع كرونا. 1380 راننده تاكسي به Covid-19 آلوده شدند ، اما متأسفانه بيش از 150 نفر از آنها فوت كردند. در چنين شرايطي ، ما مي پذيريم كه مشكلات رانندگان تاكسي افزايش يافته است ، و مهمترين نگراني رانندگان تاكسي ، كه درست است ، مسئله بيمه آنهاست.
اين در سال 1988 جدي شد كه دولت قول پرداخت 50٪ حق بيمه رانندگان تاكسي را داد. متعاقباً بخشي از بيمه راننده با تأييد وزارت كشور ، سازمان شهرداري ها و دهياري ها به سازمان تأمين اجتماعي منتقل شد ، اما از سال 1992 دولت پرداخت 50٪ حق بيمه راننده به تأمين اجتماعي را متوقف كرد. و تأمين اجتماعي.
مسئله ديگر اين است كه طرح همپوشاني بيمه تأمين اجتماعي دريافت كه تعدادي از افرادي كه راننده تاكسي نيستند در ليست رانندگان تاكسي هستند و از طريق آن بيمه مي شوند. به همين دليل ، سازمان تأمين اجتماعي اسامي اين افراد را از ليست حذف كرد و فرصت خوبي بود كه بتوانيم اسامي جديدي به ليست اضافه كنيم ، اما امكان پذير نبود. بودجه ايالتي سال 1997 پرداخت مطالبات ايالتي مربوط به بيمه رانندگان تاكسي به بيمه هاي اجتماعي را پيش بيني نكرده و اين مشكل همچنان ادامه داشت.
سال گذشته بودجه اي براي بيمه رانندگان تاكسي به بودجه اضافه شد و تأمين اجتماعي موافقت كرد كه با عزيمت افراد بي تدبير ليست را به روز كند. امروز رانندگان از تعاوني ها شكايت دارند. به اين دليل كه برخي از تعاوني ها پول بيمه را از رانندگان تاكسي دريافت كرده اند اما آن را به سازمان تأمين اجتماعي پرداخت نكرده اند ، بنابراين بايد پاسخ دهند.
معاينه فني همچنين نگراني همه رانندگان تاكسي است. “ما تصديق مي كنيم كه تعداد زيادي تاكسي فرسوده شده است ، اما يك آزمايش سه ماهه تاكسي در مراكز معاينه فني توسط هيئت وزيران تأييد مي شود و طبق گفته شهرداري ها ، با ترتيب هاي خاص ، از جمله كمك در تأمين مالي ، مي توان به رانندگان تاكسي كمك كرد. بازرسي هاي فني. “
انتهاي پيام