ريشه باورهاي غلط مردم درباره نجوم و آسمان

به مجله خبري فناوري و كامپيوتر خوش آمديد.

ريشه باورهاي غلط مردم درباره نجوم و آسمان

۷ بازديد

در عوض ، از اولين روزي كه حكيم روي زمين ظاهر شد و سر خود را به آسمان بلند كرد و شاهد عظمت شگفت انگيز آن بود ، اين شيفتگي وجود دارد. تأثير اين دانش در اعماق انديشه و ذهن انسان ايجاد مي شود ، به طوري كه نجوم بخشي از دانش محل بازتاب آن …

ريشه باورهاي غلط مردم درباره نجوم و آسمان https://maanews.ir/ريشه-باورهاي-غلط-مردم-درباره-نجوم-و-آسم/ Fri, 15 Oct 2021 12:18:34 0000 سلامت https://maanews.ir/ريشه-باورهاي-غلط-مردم-درباره-نجوم-و-آسم/ در عوض ، از اولين روزي كه حكيم روي زمين ظاهر شد و سر خود را به آسمان بلند كرد و شاهد عظمت شگفت انگيز آن بود ، اين شيفتگي وجود دارد. تأثير اين دانش در اعماق انديشه و ذهن انسان ايجاد مي شود ، به طوري كه نجوم بخشي از دانش محل بازتاب آن …

در عوض ، از اولين روزي كه حكيم روي زمين ظاهر شد و سر خود را به آسمان بلند كرد و شاهد عظمت شگفت انگيز آن بود ، اين شيفتگي وجود دارد. تأثير اين دانش در اعماق انديشه و ذهن انسان ايجاد مي شود ، به طوري كه نجوم بخشي از دانش محل بازتاب آن و آنچه از آسمان مي بيند تبديل شده است و تحليل هاي فكري در مورد آنها در دانش انجام مي دهد.
اين دانش ، مانند بسياري از علوم باستاني ديگر ، در طول قرن ها ، با توهمات و تخيلات زيادي تركيب شده و به يك علم شبه بزرگ به نام نجوم و نجوم تبديل شده است. هزاران سال است كه نجوم با اين تخيل علمي تخيلي در ارتباط است كه تأثيرات عميقي بر ذهن و جامعه انسان گذاشته است. تاريخ نجوم و اكتشافات آن به طور گسترده اي نوشته شده است و شايد يكي از دشوارترين كتابهاي كتابهاي خوابگردان باشد كه از زمانهاي قديم تا به امروز زندگي انسان را با دانش نجومي دنبال كرده است.
من شخصاً تحت تأثير اين اثر كوستلر قرار گرفتم و اين علاقه در عشق من به آسمان ريشه دارد زيرا مادرم تختخوابم را در خارج از خانه پهن كرده است و گاهي اوقات در دل عشق و ترس آن را روي سرم مي گيرم. آسمان ، و كمي بعد من آن را با ترس كشيدم.
چگونگي تغيير علوم نجوم در قرن هاي پانزدهم و شانزدهم و بعد ، و همچنين داستان تحول انقلابي كه در اين قرن در نجوم رخ داد ، موضوعي است كه در بسياري از كتاب ها و مجلات مورد بحث قرار گرفته است.
در ايران ، مجله نجوم اين دانش را عاقلانه به نامزدهاي ايراني اعم از سابقه و تحقيق و توسعه فعلي ارائه كرد. بنده ، من به طور مجلسي به اين مجله به عنوان هر ايراني علاقمند به اين حوزه دانش نگاه كرده ام. اما سالهاست و متاسفانه به دليل مشكلات كمتر آن را ديده ام. اين بار ، با مرور سوالات مختلف وي ، به اهميت انتشار اين مجله پي بردم ، هم در زمينه گسترش علم در بين مردم براي تقويت ديدگاه هاي خود ، و هم براي اهداف ديگر ، كه به آنها اشاره مي كنم.

داستان از اين قرار است كه من فكر مي كنم بسياري از اشتباهات كنوني مردم ريشه در تصورات غلط درباره بهشت ​​دارد. اين بر اساس وجود دانش شبه در ميان انسانها است كه افراد غيرمسئول علمي از هزاران سال پيش به مردم ابراز كرده اند و زندگي خود را بر اساس آن بنا كرده اند. در حقيقت ، دو موضوع در اينجا ، به ويژه نجوم وجود دارد: اول ، اطلاعات غلط گسترده در مورد نجوم. دوم ، تأثير عميق اين دانش غلط بر زندگي مردم عادي.
اگر تصميمي در جامعه بشري وجود دارد ، بايد توجه داشت كه بخش مهمي از خرابي ها و البته عقب ماندگي ، مربوط به همان دانش غلطي است كه نه تنها در نجوم بلكه در بسياري از موارد ديگر نيز وجود دارد. در پزشكي هم همينطور است. انواع نادرستي هاي علمي غلط مشكلات زيادي را براي انسان ها ايجاد كرده است. برخي از اين تصورات غلط كلامي هستند؛ به عنوان مثال ، در همان نجوم و پزشكي اعتقاد خاصي وجود دارد ، مانند اين كه ما به پزشك احتياج نداريم و هر كسي كه درد داشته است درمان كرده است. يا در نجوم ، به نام روايت ، مطالبي بي اساس در مورد ناملايمات گفته مي شود كه بسياري از علماي دين آن را معتبر نمي دانند؛ اما آنها وجود دارند و قرن ها در قالب راهنماي زندگي در دسترس مردم بوده اند. اما قسمت ديگر نادرستي مربوط به مسائل داخلي اين دانش است.
اين واقعيت كه ستارگان بر زندگي انسان ها تأثير مي گذارند و باعث به قدرت رسيدن و يا سقوط اين سلسله مي شوند ، يا اينكه سرنوشت انسان ها را مي توان با فال آنها به دست آورد. در اين راستا ، ده ها هزار صفحه در كتابهاي نجومي باستاني در ميان مسلمانان و غير مسلمانان وجود دارد كه به طور منظم به نام علم تكثير و توزيع شده است. بنابراين مي بينيم كه چگونه شبه علم مي تواند ذهنيتي غيرعلمي براي ما ايجاد كند و سپس ، با توجه به اعتقاد عميق ما به آنها و نقش عميق آن دانش در زندگي بشر ، مشكلات زيادي را براي ما ايجاد مي كند.
به نظر من ، اگر ما داستان تأثير نادرست شبه نجوم و ويراني هايي را كه پس از جنگ و غيره برجاي گذاشت ، مرور كنيم ، چندين جلد كتاب وجود خواهد داشت. تصحيح اين افكار مستلزم اراده اي قوي است كه مي تواند دانش كاذب را از ذهن مردم حذف كند و تنها در طول قرن ها علم را در بين مردم به گونه اي ترويج مي دهد كه بتواند بر ذهن هاي سخت جامعه تأثير بگذارد. ممكن است بسياري از علوم تأثير متداولي نداشته باشند ، اما نجوم يكي از زمينه هايي است كه آگاهي عمومي در آن تأثير بسزايي دارد.
متأسفانه به دليل بي توجهي به اين جنبه از موضوع ، گاهي بعد از صدها سال كشفيات مهم علمي در اين زمينه يا پزشكي ، احساس مي كنيم اطلاعات نادرست هنوز ذهن افراد را به خود جلب كرده و به آنها اجازه حركت داده است. از اين منظر ، من نجوم را يك مجله علمي مي دانم كه طبقه متوسط ​​جامعه را نيز هدف قرار مي دهد ، و از اين جهت مي خواهم از كساني كه در تمام تلاش هايي كه در طول چند دهه انجام داده اند ، تشكر كنم تشكر كنم. زيرا من آن را نه تنها از نظر تاريخ علم يا ترويج عمومي آن ، بلكه نوعي اصلاح مي بينم.

* منتشر شده در شماره ويژه 30 ساله مجله نجوم

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.